Bijna in puntje Zuid-India! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jojanneke Weetering - WaarBenJij.nu Bijna in puntje Zuid-India! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jojanneke Weetering - WaarBenJij.nu

Bijna in puntje Zuid-India!

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jojanneke

23 Mei 2009 | India, New Delhi

Lieve allemaal,

Een nieuwe update vanuit India, inmiddels honderden kilometers verderop. Goa was echt een paradijs voor de geest, zo blijkt achteraf. Je kunt er helemaal NIKS (en geloof het of niet, blijkbaar ben ik daar stiekem toch ook goed in!) behalve lezen, eten en bier drinken. Onze enige activiteit was het huren van een brommer, hetgeen ons meteen voor het eerst in contact bracht met De Autoriteiten hier. Een boete voor het niet dragen van een helm EN het niet bij ons hebben van een rijbewijs. De overduidelijk corrupte politieagent eiste 1000 rupee (de locals betaalden 100...), maar toen kwam het onderhandelingstalent van een oud-politieagent goed van pas: "Sir, come on! I have also been a policeman! can't we pay less?" En zowaar, met 50 procent korting konden we onze tocht vervolgen.

De volgende stop; Hampi. Een mix van de Deltastrook (een prachtige rivier met veel groene natuur), Noord-Afrikaanse rotsen en Oud-Griekse ruines. Echt onbeschrijfelijk mooi. We verbleven in een hostel aan de andere kant van de rivier, met een eigen porch swing (verandaschommel? Dat doet het apparaat geen eer aan..). Om daar te komen moest je 10 rupee betalen in een klein roeibootje. Wat schetst onze verbazing-ook al maakt het bootje al water als er alleen maar mensen in zitten, op een gegeven moment zaten we met 15 mensen EN drie motoren op 1 overtocht. Alles kan hier in India.

Vanuit Hampi namen we een nachttrein naar Mysore. Mijn assertiviteit werd zwaar op de proef gesteld toen een vrouw, terwijl we al met 8 mensen een bank voor 4 mensen deelden, mij letterlijk aan de kant schoof om te gaan liggen, wat mij de resterende 3 uur overliet om met een halve bil op de bank te blijven zitten. De volgende keer zeg ik er wat van :) Mysore was helaas geen succes. Gelukkig had onze hotelkamer TV, dus we hebben voornamelijk ontzettend slechte B-films gekeken (Richard Gere's rol in The Hoax maakt dat hij opeens toch nie meer zo'n aantrekkelijke man is...). Absoluut hoogtepunt van Mysore is het paleis van de Maharaja. Maar als je met honderden Indiers in een trein door alle vertrekken loopt maak je je meer zorgen of je niet flauwvalt :)

Dus nu zijn we in Cochi, een historische havenplaats. Het lijkt wel alsof de tijd hier vooruit is gegaan, of in ieder geval alsof het India niet is. Het lijkt wel een luxe villawijk in een westers land. ze zijn hier wel weer, net als in Hampi, heel goed in niet-efficient zijn. De vissers halen hier in een 12-urige werkdag 200 keer de visnetten omhoog. Waarom? In Hampi varen ze in ronde bootjes. Waarom? Jeltes antwoord is altijd: traditie. maar India heeft gewoon wat rare trekjes. de meest opvallende moeten hier toch even op een rijtje gezet worden:

- als Indiers met hun hoofd schudden )wobbling) betekent dit, afhankelijk van de gezichtsuitdrukking en de stand van de mond, "ja", "nee" of "misschien". We kunnen het helaas niet nadoen, maar gisteren zagen we iemand van achter wild zijn tanden poetsen, en de beweging die je hoofd dan maakt komt er sterk mee overeen.

- als je denkt dat iemand wordt gewurgd of zich heel erg verslikt of een heel erge aandoening aan zijn keel heeft, blijkt dat gewoon een Indier te zijn die zijn mond spoelt. Waar wij gewoon een paar keer spoelen en spugen, moet het water hier blijkbaar met zoveel mogelijk geluid minstens 100 keer je mond en keel door.

- nog een staaltje efficientie, of de doorbraak van de Melkert-baan. Waar Nederlands restaurants 1 ober hebben om de bestelling op te nemen en het eten te brengen (behalve dan misschien bij De Beurs, waar je alleen de mensen met terminals mag aanspreken, zucht..), hebben ze hier 10 mensen in dienst. 1 iemand brengt het menu, iemand neemt je bestelling op, iemand brengt je borden, iemand brengt het eten, enz. En de hierarchie is schrijnend-de etenbrenger kijkt niet eens naar de tafelschoonmaker.

- ze rijden hier links! Het went nog steeds niet! Dat liedje "kijk links, kijk rechts, en nog een keer" zit er te goed in.. maar tot nu toe ben ik nog geen een keer aangereden (en dit klop ik ook meteen weer af).

En er zijn veel meer dingen, maar er moet natuurlijk nog iets te raden overblijven :) Voor wie alvast wat vlaggetjes vooruit wil zetten: overmorgen gaan we naar Munnar om een trektocht door de bergen te maken. We zijn blijkbaar toch meer outdoorsy dan ik had verwacht en per ongeluk houd ik opeens toch van wandelen. Ik ben benieuwd voor wat voor persoonlijke verrassingen ik nog meer kom te staan...!

Liefs, Jo.


  • 25 Mei 2009 - 13:55

    Irene:

    hi jojo!
    Blij wat van je te horen... leuke verhalen weer, hoop dat de temperatuur nog uit te houden is, want die loopt hoog op las ik:(
    En wat een humor heb je weer, lach me suf bij jou verhalen, ga zo door!
    Hier alles goed, aan de studie en verhuisd!
    dikke zoen voor jullie

  • 26 Mei 2009 - 15:04

    Anna:

    fantastisch weer!! komen er ook foto's?? of hebben jullie geen toestel mee:P? ik dacht dat jij veel assertiever was! toch weer iets geleerd;) ik hoor jeltje trouwens de 'dat is traditie, jo' zeggen... veel wandelplezier, met een mooie omgeving vindt iedereen wandelen leuk! liefs!

  • 27 Mei 2009 - 12:11

    Marnix:

    Gave, jaloersmakende verhalen!! Haha, Cinema, misbruik maken van die oude functie.. En Jo, erg leuk geschreven!
    Geniet ervan saampies!
    X Marnix

  • 28 Mei 2009 - 07:50

    Julia:

    Jo!Wat een leuke toestanden toch weer allemaal! Dat roggelen is inderdaad om misselijk van te worden, tip van dag: ga meedoen en roggel ook de hele straat onder. Dan kijken ze je eerst toch wel even een beetje verbaasd aan, maar weten ze gelijk hoe ranzig het is. En geniet van t wandelen, want de natuur is uiteindelijk toch wel t mooiste he :-) xx!
    ps, genieten jullie ook wel een beetje van de heilige koeien met hun poep?

  • 28 Mei 2009 - 08:22

    Sarah:

    hi lieve jo&jel, wat een verhalen zeg! stiekem toch erg leuk om te lezen;-) ik ben net terug uit new york, en wil gelijk weer terug....wat een inspirerende stad is dat zeg! ben benieuwd wat jullie volgende stop is! have fun!! x

  • 29 Mei 2009 - 09:22

    Corjan - Barbarian:

    Hey levensgenieters!!!!

    Wat een heerlijke verhalen allemaal. Ik zat maar te wachten op een mailtje in mijn inbox (meestal krijg je die bij een geplaatst bericht) Ik kreeg maar niets..... werd zenuwachtig en voelde me eenzaam..... dus toch maar stiekem even jullie site opgezocht en zie daar...... het ene verhaal en avontuur, na het andere :D Geweldig!!

    Ik heb er nog net geen biertje bij gepakt. Ik probeer namelijk af te kicken en voor 12:00 uur mag ik niets drinken van mij psychiater, haha.

    Ik begrijp ieder geval van alle berichten, dat jullie max genieten en de een na de andere levenservaring op doen!! Met een grote glimlach heb ik de een na de andere oneliners van Jelte gelezen, haha reizen is gewoon keihard AFZIEN ;)
    Tevens doet het mij deugd dat Jelte stiekem nog een klein beetje een COP in hart en nieren is, haha.

    En Jo....... een vrouw die dagen niet onder de douche heeft gestaan, wordt met de dag aantrekkelijker en uitdagender......... Als man ga je dan toch de uitdaging aan.... Hoe krijg ik haar er zo gauw mogelijk weer onder, haha.

    Heel veel plezier nog samen en probeer te onthouden wat je allemaal meemaakt.

    Dikke kus vanuit zonnig Heerde, NL.

  • 30 Mei 2009 - 01:03

    Hola Ebola!:

    Goed om te horen dat je je goed fatsoen nog niet verloren bent, voor je het weet sta je als je hier weer terug bent ook van alles en nog wat op te hoesten, dat is natuurlijk niet goed voor mijn eetlust. En dat terwijl ik niet onwelwillend tegenover een hapje eten op zn tijd sta, stel je voor. Anyhow, hier is het meeste wel koel (we moeten het natuurlijk niet gaan overdrijven he). De zon heeft haar intrede gedaan, ik ben aangenomen bij de Jazzwinkel en sta morgen op het roemruchte Urban Explorersfestival in Dordrecht op te treden, al bleek later toen ik een rasechte local te pakken had dat de beste man nog nooit van het hele fucking festival gehoord had maar dat mag de pret niet drukken. Ik houd je op de hoogte liefje! Kusjes voor jou en groetjes aan ons Jelte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jojanneke

Hoe lang zouden ze het volhouden...?

Actief sinds 17 April 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 23605

Voorgaande reizen:

05 Mei 2009 - 05 Mei 2010

The Ultimate Relationship Challenge

Landen bezocht: