De lakmoesproef - Reisverslag uit Arambol, India van Jojanneke Weetering - WaarBenJij.nu De lakmoesproef - Reisverslag uit Arambol, India van Jojanneke Weetering - WaarBenJij.nu

De lakmoesproef

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jojanneke

09 Mei 2009 | India, Arambol

Ooit -toen ik een 22-uur-lange busreis naar Kroatie achter de rug had- heb ik mezelf bezworen bij lange afstanden ALTIJD de voorkeur aan de trein of het vliegtuig te geven. Ooit -toen ik nog in een rijk land woonde- paste 5 druppels water boven een gat dat de WC moet voorstellen niet in mijn definitie van douche. En ooit -toen ik nog een beschaafd mens was- bedacht ik om met wc-papier ipv met je eigen handen je kont af te vegen. Helaas. In India, zo blijkt, moet je al je principes, menselijke waardigheid en smetvrezen aan de kant zetten om te overleven. En toch schrijf ik dit met een lach - als je niet kunt relativeren ben je hier nergens. Want we hebben vannacht een 14-urige busreis achter de rug in een, en dit wordt een understatement, "bumpy bus". Kort samengevat: afhankelijk van waar je zat heb je nu een blauw hoofd of een gekneusd stuitje. Jelte behoort tot de eerste, ik tot de laatste categorie. Maar... het is het waard!
De eerste dagen in Mumbai bleke geen cultuurshock te zijn. Waarschijnlijk leefde ik er al zo lang naar toe dat alles me meeviel. Stank? Nee, "andere geuren". Viesheid? "Waarom zou je elke dag douchen?". Drukte? Als je gewoon rechtdoor loopt en niet de hele tjid met je Lonely Planet in je hand staat wordt je gewoon met rust gelaten. En, om Jeltes woorden te gebruiken, Mumbai is gewoon een geniale stad. We hebben al meteen een vriend gemaakt, Rarish (een man van boven de 60) die ons op een drankje trakteerde. Hij liet zich niet graag uithoren over de Indiase cultuur maar wilde vooral van ons weten hoe Nederland in elkaar stak.De fenomenen homohuwelijk, "explicit nudity" in NL'se films en Jeltes schaatspak (isn't that very cold?) zorgden voor fronsende blikken. Hij wilde ons het liefst aan een lijntje vastbinden en meenemen. Maar Indiase gulheid moet wijken voor Jeltes main principle: we gaan ons nergens op vastleggen. En dat bleek ook een goed motto te zijn toen we gistere naar Goa probeerden te komen. Na 1 uur wachten voor een loket zonder medewerker bleek dat de treinen niet meer beschikbaar waren, dus ik moest er toch aan geloven: de bus.. Maar nu zitten we wel voor 100 rupee per nacht (minder dan E1,50) in een idyllisch bamboehutje aan een parelwit strand in Arambol, Goa (voor degenen onder jullie met wereldkaart en vlaggetjes, Roelie en Ans: noordelijkste strand). Het stadje zelf is uitgestorven want het schijnt absurd te zijn dat wij hier nu zijn. Waarom? Hmm.. Waarschijnlijk omdat het hier 40 graden is, hetgeen voor op het strand liggen toch iets aan de warme kant is, en het zweet constant door je bilnaad stroomt. Maar we zjin tegen alles opgewassen, en boeken uit principe en monetaire overwegingen toch geen kamers met airconditioning! Een ander motto van Jelte: reizen is afzien. En nog maar een: nee Jo, als alles van een leien dakje loopt, is er geen reet aan. En misschien nog even een laatste: geen paniek!
Want ik moet toegeven, ik ben niet helemaal opgewassen tegen mijn doorgewinterde medereiziger. Toen we op Heathrow nog 10 minuten hadden om over te stappen en toen we in Mumbai keihar genaaid werden, was toch even in mijn ogen te lezen: wil ik dit echt? Maar, om met Jeltes laatste motto af te sluiten, waar ik inmiddels in ben gaan geloven: alles komt goed.
Dus, lieve mensen, om mijn gesteldheid kort samen te vatten: vol indrukken, stinkend, vies, haar als stro, maar heel gelukkig.
Veel liefs, Jo.

  • 10 Mei 2009 - 18:20

    Anna:

    Jo&Jelte!
    Gelukkig, jullie leven nog;)!En wat een verhalen alweer, fantastisch! Zweet in je bilnaad, dat had jij toch nooit, jo??;) onze tournee was btw echt fantastisch, maar de verhalen hoor je wel als jullie terugzijn:P Geniet van elkaar en alles om je heen! liefs

  • 13 Mei 2009 - 14:04

    PapaJo:

    Hey Jo en Jelte,

    Ongeorganiseerde chaos op reis en toch gelukkig? Jo, waar gaat dat heen :-)! Enne, Jeltes schaatspak? Verwachten jullie ergens op reis nog te kunnen schaatsen?
    Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: Ik ben heel blij dat jullie "heel" (nou ja, met wat plekjes) zijn aangekomen en dat jullie al zoveel moois samen hebben beleefd. Het lijkt me een geweldige ervaring om in zo'n bad te worden gedompeld waar op allerlei zintuigen een stevig beroep wordt gedaan. Mijn motto: ga zo door!

    Liefs (ook voor Jelte!),
    Papy

  • 13 Mei 2009 - 19:39

    Timmeh:

    Goed te lezen dat de overstap gelukt is, al was het maar nèt! Maar, zoals Jelte vaak roept, en niet zonder erin te geloven. Alles komt goed! Al dat andere is ook mooi om te lezen maar je moet't vast ervaren. Blij dat jullie er zijn en zo te zien loopt alles volgens plan. Tot volgend jaar, hier of daar. X

  • 14 Mei 2009 - 16:44

    Julia:

    Jeeeeeetje Jo, zie ik nu pas dit berichtje ineens hier op de site, terwijl ik al bang werd dat jullie echt van de aardbodem verdwenen waren... Tnx Jo voor mn fiets en de dvd! en natuurlijk voor de nieuwe banden! zaten jullie soms achterin de bus? Kan je beter niet doen inderdaad, ik had ook al verhalen gehoord over toestanden met bloedende hoofden...Maar t ranzige india is tot nu toe dus nog goed uit te houden? enne Jo, ben je al rossiger dan ooit?
    de tourneeverhalen hoor je natuurlijk ooit nog wel, maar ik geloof dat t wel geslaagd was! Sevilla zat helemaal vol en er moesten mensen geweigerd worden aan de deur, dus dat was wel errug gaaf in ieder geval.
    Nou genietze maar weer he,
    kus Jul

  • 15 Mei 2009 - 19:20

    Esther:

    Leuk Joenje jullie positivisme blijf ik zien door de oorsmeer, tijdsdruk, one-liners, vieze kont handen en bilnaatzweet heen! Heerlijk, ik geniet mee.. En op sommige punten misschien nog een tikkeltje meer, zo zonder cultuurschok:)
    X!

  • 16 Mei 2009 - 09:30

    Carlijn:

    Net als Julia was ik ook bang dat jullie verschwunden waren, maar gelukkig niet!

    Jo, ik vind het geweldig dat je alle chaos omarmt. Jelte kon dat al, dus die krijgt geen complimentje hierover. Volgende keer weer.

    Om jullie even op de hoogte houden van alle banaliteiten hier in het (grijze!) Nederland: ik heb mijn rijbewijs gehaald (en kan het nog steeds niet geloven). Dus deze keer is het aan mij om je op te komen halen van Schiphol, I still owe you one..

    Ontzettend veel liefs. Xx

  • 19 Mei 2009 - 10:54

    Julia:

    wist je dat jullie huidige locatie volgens deze site Amsterdam is? zijn jullie het nu al zat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jojanneke

Hoe lang zouden ze het volhouden...?

Actief sinds 17 April 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 23598

Voorgaande reizen:

05 Mei 2009 - 05 Mei 2010

The Ultimate Relationship Challenge

Landen bezocht: